میدون - فروش صنایع دستی

چگونه صنایع دستی تولیدی خود را مستقیم بفروشیم


صنايع دستي ايران محملي براي ميراث فرهنگي و هنري اين مرز و بوم است که ريشه در اعتقادات مذهبي و باورهاي قومي و نيز قوه ابتکار و خلاقيت استادکاران ايراني دارد.


به گزارش «میدون»، دهم ژوئن (۲۰ خرداد ماه) به‌عنوان روز جهانی صنایع‌دستی نام‌گذاری شده است. در کشور ما ۲۱۴ شغل خانگی مرتبط با صنایع دستی شناسایی شده است. منظور از صنایع دستی، مجموعه‌ای از هنرها و صنایع است که محصول آن‌ها به طور عمده با استفاده از مواد اولیه‌ بومی، به کمک دست و ابزار دستی ساخته می‌شود.

* چگونگي پيدايش صنايع دستي

در حدود 8000 سال قبل که به عصر «نوسنگي» معروف است، مردمي در منطقه وسيعي در آسياي جنوب غربي زندگي مي کردند که براي نخستين بار در گروههاي کوچک جمع آمده، در يک مکان ساکن شدند و اولين دهکده ها را به وجود آوردند. آثار به دست آمده از دوران پارينه سنگي، ميان سنگي و نوسنگي، گواه بر فعاليت انسان در ساخت ابزار و وسايل سنگي است. ابزارهايي چون تيغه هاي دندانه دار و به شکلهاي مختلف هندسي در مکانهايي مانند بيستون و غارهاي هوتو و کمربند به دست آمده است. انساني که ياد گرفته بود با کاشتن دانه هاي خوراکي مقدار بيشتري از آن را به دست آورد، ناگزير بود آن را در جايي ذخيره کند. او ظرفهايي را مي خواست که در برابر گرما و رطوبت هوا مقاومت داشته باشد و غلات، در آن فاسد نشود. از اين رو انسان دوران نوسنگي با الهام از همان شکلهاي طبيعي و با آميختن آب و خاک، اولين ظرفهاي سفالي را ساخت.

* صنايع دستي

صنايع دستي که هم مي تواند، حالت کارگاهي و هم حالت خانگي داشته باشد، همانند صنايع کوچک قابليت استقرار در شهر و روستا را دارد، بدون نياز به فن آوري پيشرفته، بيشتر متکي به تخصصهاي بومي و سنتي است و قسمت اعظم مواد اوليه مصرفي آن در داخل کشور قابل تهيه مي باشد. افزون بر اين، صنايع دستي هر دو ويژگي مصرفي و هنري را داشته، برخوردار از بينش، ذوق، انديشه و فرهنگ توليد کننده نيز هست و در مجموع آن را يک «هنر- صنعت ناميده اند».

* صنايع سنگين

صنايع سنگين زمينه ساز توسعه اقتصادي هر کشور است و از آن به عنوان «صنايع مادر» نيز ياد مي شود؛ نيازمند سرمايه گذاري بسيار زياد، ماشين آلات و تجهيزات عمده نيروي انساني و برخوردار از تخصصهاي فني مي باشد.

* صنايع سبک

صنايع سبك در مقايسه با صنايع سنگين، نيازمند تجهيزات و به همان نسبت سرمايه کمتر و نيروي انساني با تخصصهاي نسبتاً پايين است. لازمه استقرار آن، بهره گيري از ماشين آلات خودکار و نيمه خودکار است.

* ويژگي هاي صنايع دستي ايران

1.  صنايع دستي ايران محملي براي ميراث فرهنگي و هنري اين مرز و بوم است که ريشه در اعتقادات مذهبي و باورهاي قومي و نيز قوه ابتکار و خلاقيت استادکاران ايراني دارد.

2. امکان تأمين قسمت عمده مواد اوليه مصرفي از منابع داخلي؛

3. همانند و شبيه نبودن اين فرآورده هاي توليد به يکديگر؛

4. انجام قسمتي از مراحل اساسي توليد به وسيله دست و ابزار و وسايل دستي؛

5. خود مصرفي بودن بخش عمده توليد و برآورده ساختن نيازهاي داخلي؛

* ويژگيهاي صنايع دستي را از نظر اقتصادي

1. سهولت ايجاد مراکز توليد؛

2. بي نيازي به سرمايه هاي کلان؛

3. اشتغال زا بودن اين «هنر - صنعت»؛

4. وجود ارزش افزوده بالا؛

5. جنبه هاي کاربردي و تزئيني؛

6. داشتن زمينه اي مناسب براي جلب جهانگرد و صادرات؛

* طبقه بندي صنايع دستي ايران

 1. طراحي سنتي و نگارگري

2. هنرهاي مرتبط با فلز

3. رودوزي ها و بافتني ها

4. سفالگري و سراميک سازي

5. هنرهاي مرتبط با چوب

6. سنگ تراشي و حکاکي روي سنگ

7. بافته هاي داري

8. رنگرزي و چاپ سنتي

9. حصير بافي

10. نساجي سنتي

11. صحافي و جلد سازي سنتي

12. فرآورده هاي پوست و چرم

13. شيشه گري

14. آثار لاکي و روغني

15. ساير صنايع دستي

با توجه به اینکه اغلب تولیدکنندگان صنایع دستی در خانه به ساخت این صنایع مشغول هستند و بسیاری از آن‌ها به دنبال راهی هستند که بدون واسطه آثار خود را در بازار عرضه کنند، در ادامه برخی از روش‌هایی که تولیدکنندگان صنایع دستی از طریق آنها می‌توانند با کمترین واسطه به طور مستقیم محصول خود را به دست مشتریان برسانند معرفی می‌شود.

۱- راه‌اندازی فروشگاه صنایع دستی

راه انداختن یک فروشگاه صنایع‌دستی می‌تواند یک کسب و کار پرسود و با ارزش باشد. می‌توانید در فروشگاه خود خرده‌فروشی داشته یا آنها را به شکل عمده عرضه کنید. به علاوه شما می‌‌توانید کارگاهی آموزشی در فروشگاه‌تان داشته باشید و در آن کلاس‌هایی را نیز برگزار کنید. اما راه اندازی فروشگاه صنایع دستی به این راحتی نیست، گاهی شما در شهرستان کوچکی هستید ولی بازار هدف شما در تهران است و یا اصلا پول اجاره یک مغازه را ندارید. در این صورت می‌توان از روش‌های جایگزین دیگری استفاده کرد.

۲- راه‌اندازی وب‌سایت یا فروشگاه آنلاین

اگر می‌خواهید محصول نهایی را خود به فروش برسانید، راه اندازی یک وب سایت فروش آنلاین ایده بسیار خوبی است. یک سایت ساده لازم است اطلاعاتی درباره فروشگاه و محلی که در آن کالاهای خود را می‌فروشد ارائه کند تا خریداران به آن اعتماد کنند. داشتن شماره تلفن ثابت به اعتماد بیشتر مشتریان کمک می‌کند. می‌توانید از سرویس‌های تلفن گویا و منشی مجازی دفتر شما استفاده کنید. حضور آنلاین خود را از طریق وبلاگ‌ها،‌ عضویت در انجمن‌ها و انتشار مقالات در مطبوعات آنلاین به شکل پیوسته و به روز نگه دارید. ارتقاء سایت در موتورهای جستجو و تبلیغات از طریق گوگل راه دیگری است که شما را به مخاطبان آنلاین وصل می‌کند.

۳- اشتراک‌گذاری در سایت‌های خرید و فروش

شما می‌توانید محصولات خودتان را در سایت های بازاریابی و فروش محصولات آنلاین مثل دیوار، شیپور و ایسام بفروشید این سایت‌ها رایگان هستند ولی اگر بخواهید بهتر دیده شوید باید درصدی به صاحب سایت هم بابت خدمات و فضایی که در اختیار شما قرار داده‌اند، بپردازید. این روش برای کسانی که در ابتدای کار هستند و فعلا سرمایه چندانی ندارند مناسب است.

۴- تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی

یک راه دیگر هم داشتن یک صفحه در اینستاگرام یا کانالی در تلگرام است تا آنجا آثار هنریتان را تبلیغ کنید! خیلی ها درحال حاضر از این طریق به خوبی کسب درآمد می کنند. اما برای تبلیغات در اینستاگرام  کار را به کاردان بسپارید تا مخاطبان واقعی بدست بیاورید.

کافیست مردم شما را بشناسند و کاری کنید آنها شما و هنرهای دستی تان را ببینند و بپسندند و تجربه خرید خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. در این حالت هم می‌شود با خرید یک شماره تلفن ثابت تهران با سرشماره کد ۲ از دفترشما کلاس کاری خود را بالا برده و اعتماد بیشتری نزد مخاطبان بدست آورید.

۵- عرضه در نمایشگاه‌ها

همواره در سرای محلات، مراکز خیریه‌، پارک‌ها، بازارچه‌ها و جشنواره‌ها، نمایشگاهی برای محصولات صنایع دستی  برپا می‌شود و شما می‌توانید با اجاره  غرفه‌ در این رویدادها محصولات خود را عرضه کنید.

همیشه گوش به زنگ باشید و بازارچه‌های مرتبط را شناسایی کنید. تقویم نمایشگاه‌های صنایع دستی را می‌توانید در سایت سازمان میراث فرهنگی پیدا کنید. اگر در تهران هستید، جمعه‌ها در پارکینگ پروانه می‌توانید محصولات خود را عرضه کنید.

۶- بازاریابی مستقیم

بازاریابی مستقیم (Direct Marketing) همیشه چاره ساز است. در ابتدا خودتان می‌توانید نقش بازاریاب را بر عهده بگیرید. یک سازنده جواهر آلات بدل را می‌شناختم که این قدر از این سالن آرایشی به سالن دیگر رفت و محصولات اش را مستقیم معرفی کرد تا اینکه شناخته شد. این که خود سازنده محصولش را مستقیم معرفی کند و از جرئیات ساخت آن بگوید همیشه برای مردم جذاب است. پس خجالت را کنار بگذارید و سر صحبت را با هر کسی که فکر می‌کنید مشتری است باز کنید!

۷- استفاده از دفتر کار مجازی

دفتر کار مجازی پدیده‌ای به نسبت نوین در ایران و جهان است که در پاسخ به نیاز راه اندازی و توسعه کسب و کارهای خانگی، یا کوچک و متوسط شکل گرفته است. دفتر کار مجازی جایگزینی مناسب برای دفتر کار سنتی است، با دفتر کار مجازی شما می‌توانید بدون نیاز به پرداخت هزینه اجاره بها، حقوق پرسنل و هزینه‌های جاری یک دفتر کارحقیقی، کسب و کار خود را راه اندازی کنید و از امکانات مختلف یک دفتر کار همچون شماره تلفن اختصاصی، فکس اینترنتی، تلفن گویا، کنفرانس تلفنی و منشی مجازی استفاده کنید.

بنابراین بهترین انتخاب برای یک سازنده صنایع دستی که بخواهد ارزان و مستقیم محصولات را به دست مشتری برساند استفاده از دفتر کار مجازی است و او می‌تواند در خانه‌اش در شهرستان کار کند و از طریق یک تلفن ثابت با سرشماره ۲ تهران محصولاتش را معرفی کند و از مشتری‌ها سفارش بگیرد. دوری از مرکز و یا نداشتن سرمایه زیاد نباید مانعی باشد که باعث شود مشتریان بالقوه در شمال پایتخت را از دست بدهید!

انتهای پیام/

نظرات (0)

ثبت نظر جدید