بررسی دو مانع بزرگ فضای کسب و کار


سازمان تأمین اجتماعی و قانون مالیات بر ارزش‌افزوده جزو بارزترین موانع کسب‌وکارها در کشور محسوب می‌شوند که تمام بنگاه‌های تولیدی را از حرکت بازمی‌دارند.


به گزارش «میدون»، فرشاد مطبوع، نماینده بنیاد ملی نخبگان در دیدار اخیر دانشجویان با مقام معظم رهبری به بیان دیدگاه های خود درباره برخی از موانع توسعه اقتصاد دانش بنیان و کسب و کارها در کشور اشاره کرد.

وی گفت: همه می‌دانیم که عقب‌ماندگی تاریخی کشور در حوزه توسعه فناوری باعث گردید تا زیست‌بوم نوآوری با هدایت و حمایت حضرتعالی و با تلاش به نسبت قابل قبول معاونت علمی و فناوری در این سال‌ها شکل بگیرید. اما باوجود شکل‌گیری 3500 شرکت‌های دانش‌بنیان، هم چنان لازم است فعالیت‌های جدی دیگری برای جهش اقتصادی و تأثیر مستقیم نوآوری در اقتصاد کشور انجام شود. حاکمیت برای رشد نوآوری وظایفی را بر عهده دارد که این‌جانب به اقتضای وقت سه کارکرد مهمی که کمتر موردتوجه قرارگرفته و دو چالش اقتصاد دانش‌بنیان را ارائه می‌نمایم.

مطبوع با اشاره به نیروی انسانی به عنوان اولین چالش، گفت: نیروی انسانی متخصص، باانگیزه و متعهد به اعتلای کشور، پایه اصلی شکل‌گیری جامعه دانش‌بنیان است. در حال حاضر بهترین استعدادها و سرمایه‌های انسانی کشور در دانشگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند؛ اما سیاست‌های حاکم بر وزارت علوم به صورتی نیست که در مسیر تسهیل تربیت نیروی انسانی خلاق و کارآفرین قرار گیرد. چراکه شما بهتر می‌دانید حیات و ممات دانشجو و استاد وابسته به تعداد مقالات است و جایگاه رتبه و درآمد اساتید مبتنی بر انجام فعالیت‌های نوآورانه مربوط به مشکلات کشور نیست.

وی مشروعیت نوآوری را دومین چالش اقتصادهای دانش بنیان و کسب و کارهای این حوزه دانست و گفت: حضرتعالی در سخنرانی‌های خود اشاره‌کرده‌اید که دوران مونتاژ به پایان رسیده است و باید به بخش طراحی ورود جدی شود. ورود جدی به فضای طراحی در صنعت کشور، نیازمند اعتماد کردن به فناوری و مشروعیت بخشیدن به نوآوری است که بررسی‌های میدانی حاکی از وجود دو چالش در این مسیر است.

مطبوع در ادامه به دو سد بزرگ برای دستیابی به اقتصاد پویا اشاره کرد و گفت: قوانین پیچیده و ضد تولید ملی یکی از بارزترین موانع کسب‌وکارها در کشور محسوب می‌شود. شاخص‌ترین آن‌ها سازمان معیوب تأمین اجتماعی و قانون مالیات بر ارزش‌افزوده است که نه‌تنها شرکت‌های دانش‌بنیان بلکه کلیه بنگاه‌های تولیدی را از حرکت بازمی‌دارد. این دو به نحوی گریبان گیر تولید داخل شده که اثرات آن از تحریم‌های اولیه و ثانویه، کمتر نبوده و به یک خود تحریمی دائمی تبدیل‌شده است.

وی در تشریح مشکلات سازمان تامین اجتماعی گفت: نهادی زورگو به نام سازمان تأمین اجتماعی که خود مصداق عبارت " فان شاهد هو الحاکم"بوده؛ خود قانون‌گذاری می‌کند، به سراغ شرکت‌ها می‌رود، صدور حکم کرده و اجرا می‌نماید. اجراییه‌ای که نه به نفع کارفرما است و نه کارگر؛ فقط به نفع خودش است. این سازمان به بهانه ارائه یک خدمت واحد به بنگاه‌های اقتصادی، به‌دفعات هزینه دریافت می‌کند آن‌هم کاملاً غیرمنصفانه و انحصاری؛ و به هیچ شخص و نهادی هم پاسخ‌گو نیست. تجربه‌ای مختصر از تعامل شرکت‌های دانش‌بنیان با سازمان تأمین اجتماعی مکتوب شده است که در صورت صلاحدید خدمت شما تقدیم می شود. ضروری است که در شرایط فعلی اقتصاد ماده 41 قانون تامین اجتماعی حذف شود و برنامه ای برای خروج این سازمان از انحصار در دستور کار قرار بگیرد.

مطبوع درباره مشکلات قانون مالیات بر ارزش‌افزوده نیز گفت: هم‌چنین سال 1387 قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در ایران بر اساس توصیه صندوق بین‌المللی پول با هدف ایجاد شفافیت تصویب شد. اما به دلیل نبود زیرساخت‌های اجرایی، در تحقق اهداف اولیه خود، تا به امروز بازمانده است. در مقابل نیز مالیاتی که قرار بود بر دوش مصرف‌کننده نهایی باشد علاوه بر پرداخت توسط مصرف‌کننده،از تولیدکننده نیز چندین بار به‌صورت مضاعف دریافت می‌شود که موجب افزایش قیمت تمام‌شده محصولات و کاهش قدرت رقابت‌پذیری با کالای خارجی شده است.

انتهای پیام/

نظرات (0)

ثبت نظر جدید