معرفی کسب و کار «تولید میوه خشک» در تلوزیون


سومین قسمت از برنامه تلوزیونی معرفی کسب و کارهای کوچک، به همت سامانه «میدون» و گروه اقتصادی شبکه اول سیما با موضوع «معرفی کسب و کار تولید میوه خشک» پخش شد.


به گزارش «میدون»، در این قسمت از برنامه پس از پخش موشن معرفی «کسب و کار تولید میوه خشک»، آقای اسفندیاری مجری برنامه با آقای علیرضا محجوبی خباز کارآفرین برجسته حوزه تولید میوه خشک و از مشاورین سامانه میدون در گفت‌و‌گویی به معرفی این کسب و کار و بررسی جوانب فعالیت در آن پرداختند.

محجوبی خباز در این گفت‌و‌گو درباره نحوه ورود خود به این کسب و کار گفت: ما در اردوهای جهادی با روستاهای کشور آشنا شدیم و پس از اینکه مسایل روستاها را متوجه شدیم، یکی از مسایلی که نظر ما را به خود جلب کرد این بود که سالیانه حجم بالایی از تولید میوه در روستاها دورریز می شد و از بین می رفت و این موضوع باعث ورود ما به این کسب و کار شد.

وی با اشاره به این فرمایش مقام معظم رهبری مدظله العالی که فرمودند «راه توسعه روستاها صنایع تبدیلی است»، افزود: صنایع تبدیلی می تواند در حوزه های مختلفی در روستا و غیرروستا شکل بگیرد و کسب و کارهای گوناگونی از این طریق راه اندازی شوند، که یکی از این کسب و کارها میوه خشک است.

محجوبی خباز گفت: همانطور که نباید نفت را بصورت خام صادر کرد، صادرات میوه بصورت خام نیز باعث کاهش ارزش صادراتی آن می شود. به طور مثال در سال گذشته حدود 381 هزار تن سیب به صورت خام از کشور صادر شد و اگر این میزان و یا بخشی از آن بصورت خشک صادر می گردید، ارزش صادرات آن چندین برابر می شد.

وی با اشاره به اینکه حدود 30 درصد از محصولات کشاورزی در کشور از بین می روند و وارد چرخه فروش نمی شوند، گفت: با گسترش صنعت میوه خشک هم می توان این میزاتن تولیدات تلف شده را به چرخه بازار بازگرداند و هم ارزش افزوده بالایی را در این بخش ایجاد نمود.

محجوبی خباز گفت: همانطور که هم اکنون در حوزه کشاورزی نباید صرفا متکی به روش های سنتی بود و ضروری است که از تنولوژی مدرن استفاده شود، در حوزه تولید میوه خشک نیز باید مجهز به تکنولوژی های مدرن شد و از علوم روز در این حوزه مطلع شد.

این کارآفرین حوزه تولید میوه خشک گفت: توجه به ذائقه مردم در مناطق مختلف نیز یکی از پارامترهایی است که در تولید این محصول باید مورد توجه قرار بگیرد و به عنوان مثال اگر کشور هدف ایران باشد باید میوه ها را بصورت نازک خشک کرد چون ذائقه مردم ما این تولید را بیشتر می پسندد، اما در کشور آلمان میوه های خشک با ضخامت بالا مورد پسند مردم است.

محجوبی خباز گفت: نکته ای که در ورود به این کسب و کار مهم است این است که ابتدا باید بازار فروش را مشخص کرد و با توجه به نیازها و ذائقه های مردم آن منطقه و استانداردهای آزمایشگاهی و نحوه مطلوب خشک کردن برای آنان، محصول را تولید کرد.

وی در پایان با اشاره به بازار مناسب میوه خشک در روسیه، آمریکای جنوبی و اروپا گفت: مشخص کردن مقیاس تولید و بازار فروش از جمله ضرورت هایی است که قبل از ورود به این کسب و کار باید به صورت دقیق مشخص شود و ایجاد این کسب و کار در کنار مزرعه های کاشت میوه و خرید مستقیم میوه از کشاورز می تواند به صورت چشمگیری قیمت تمام شده تولید این محصول را کاهش دهد و به تبع آن با کاهش قیمت فروش، خرید آنرا برای مشتری جذاب تر نماید.

انتهای پیام/

نظرات (0)

ثبت نظر جدید